Jädraås 2013 OffRoad körning/OffRoad Kurs Light/Skill Challenge

Jädraås 2013 OffRoad körning/OffRoad Kurs Light/Skill Challenge

Jädraås 2013 grusutbildning och körning i fantastisk miljö!

Äntligen så blev våra idéer verklighet och vi har nu genomfört vår första hojträff i D7 regi enligt konceptet OffRoad utbildning / Offroad körning och Skill Challenge! Under ett antal år så har jag, Olle , Mike och på slutet Claes Trolle rekat i området runt Jädraås för att hitta bra rutter och ett bra ställe för att kunna köra utbildning och Skill Challenge.

Så vad ville vi då uppnå? Jag hade läst lite om olika OffRoad kurser och om olika BMW event runt om i världen. CT hade också berättat om arrangemanget BMW Eco aktiviteten i Sydafrika som är lite av en förebild för Jädraås. Tanken slår en ju då varför är vi så kass som inte gör något liknande. Adventure Days i Säfsen och Touratech Offroadutbildning finns men är inte det vi ville uppnå. Vi ville att BMW Klubben nu D7 skulle fixa mål och upplägg sen räcker inte vi till vad gäller offroadkurs och tävlingsmoment. Därför bad jag Claes Trolle om hjälp med dessa delar plus administrera evenemanget. Tyvärr retade det upp en del herrar och det kan ni läsa om på forumet under rubriken Klubb- och forumrelaterat/BMW MC-Klubben Aktiviteter. Rätt eller fel det får framtiden utvisa vi vill ivf skapa något kul för medlemmar som gillar att köra 800+ hojar. Det finns även andra gruseventet som det populära Snöå som är mycket uppskattat, men där har har blivit mer och mer mindre hojar.

Så målet blev att vi skulle göra en aktivitet med främst 800+ hojar, köra GS turer alltså inte ut i träsk och sankmarker med våra stora och tunga hojar. GS vägar är mer vanliga grusvägar ner till enklare partier med traktorväg. Detta skulle även kombineras med en förkortad Offroad utbildning och som grädde på moset, Grand Final köra Skill Challenge så att vi kunde utnämna BMW Manövermästare i Jädraås Skill Challenge 2013!

Nu med facit i hand så har vi gjort allt detta! Känns väldans kul och nu hoppas jag verkligen att detta kan bli ett årligt återkommande evenemang. Framöver med fler deltagare från klubben och kanske framöver även från våra grannländer eller ännu längre bortifrån vore också skoj.

Program

För att hinna med allt var vi tvungna att starta redan torsdag kl 1900 med gemensam middag som följdes av genomgångar om dagarna i stort och indelning grupper. Sen var det dags för någon timmes genomgång av GPS rutterna. Grupp 2 där jag ingick som sweaper började fredagen med grusrutt på ca 250 km med lite efterföljande skojkörning och sen upp på Kungsbergets topp för att kl 1600 vara i grusgropen och köra kval till Grand Final. Grupp 1 körde fm med Offroad träning sen en kortare Offroad runda och anslöt kl 1600 i grusgropen. Alla gav sig sedan med full intensitet ut på Claes manöverbanor, 8 st, som visade sig vara allt annat än lätta! Det ångade rejält om både hojar och förare när det kämpades med att klara alla proven! Till slut hade vi 6 man som blev klara för finalen som sedan kördes på lördag kl 1600.

Vid 19.30 var vi tillbaks på Herrgården och en alldeles förträfflig 3 rätters meny dukades upp (vi serverades 3 rätters meny samtliga middagar och speciellt laxen med en mkt god sås kommer jag inte att glömma i första taget). Till kaffet visade Claes översiktlig presentation om diverse resor kors och tvärs på jordklotet. Vi fick se bilder och höra om Afrika och länder i öster. Tror att de flesta kände stor inspiration för att ge sig ut även på längre hojrundor runt om i världen. Några hade redan klart med höstresor, två man skall till Pantagonien i Sydamerika och tre man skall ner till Sydafrika.

Efter en tuff och intensiv dag så var det ett gäng hojåkare som föll i säng och sov som stockar hela natten. Fredagen innebar att vi bytte grupper för Offroad körningen och utbildning i grusgropen. Även grupp 2 körde en kortare offroad runda för att sedan samlas i grusgropen för att köra tävlingen alternativ kolla på Skill Challenge.

Jädraås Skill Challenge 2013

Ett delmoment under Jädraås 2013 var en förkortad offroad utbildning som Claes Trolle höll i
Kursen hölls i ett 4 timmars pass där vi alla fick prova på ett antal delmoment som ingår i BMWs utbildning för offroad instruktörer. Mycket fokus på balans och kontroll ingick i övningarna, det är svårare än man kan tro att balansera över en vippbräda fast det bara är att köra rakt fram! Att göra snäva svängar innanför koner och att köra olika typer av slalombanor är inte heller helt enkelt.
Kursen var en förberedelse för Grand Final och att få titulera sig ManöverMästare hägra för oss alla inte minst de fina priserna.
På fredagskvällen kördes uttagningstävlingen som gjorde att vi fick fram 6 finalister som sen körde finalen på lördagskvällen

Claes hade byggt en tävlingsbanan inför tävlingen med 8 olika moment några var kvar sedan OffRoad kursen några var nya. De tävlande förberedde sig och så var tävlingen igång gissa om det yrde grus kämpades med näbbar och klor, stönade och stånkade i grusgropen. Otroligt kul att se hur alla tävlande kämpade med sina hojar men vi kan konstatera att vi alla har en hel del mer att lära och träna på för att klara av Claes och BMWs prov. Vi kunde konstatera att ingen av deltagarna klarade samtliga prov. Några av proven klarades inte av någon bla en trång körgård som var extra svår. Så helt klart behövde vi som var med öva oss mer på både det ena och det andra. Alla deltagarna var till slut i mål och vi hade en segrare!

Tävlingsmomenten

1) Köra en stor cirkel stående på yttersidan av hojen på "fel fot" styra med en hand och vinka i hela rundan (360 grader) 2) Köra en slalombana med sidledes förskjutna koner
3) Köra över vippbräda med 90 graders sväng direkt efter brädan
4) Köra upp i backe stoppa stänga av hojen och backa ner en bit och vända + köra ner
5) Köra upp i backe runda kon i lösgrus och sedan nerför backe med chikansväng också i lösgrus
6) Körgård med 2 st 360 graders svängar (obs det var knappt hojen fick plats inne i körgården ( väldigt tajt)
7) Köra i en halvcirkel radie ca 3m plocka upp en stång från en klyka stången sitter fast i mitten av cirkeln och ta med stången 180 grader och lägga upp den i en klyka
8) Lågfart gemensam start alla 6 finalister sist i mål vinnare helt otroligt vad en del kan stå still / krypköra

INGEN klarade samtliga moment så vi har en del kvar att träna och öva på.

Vinnare av BMW Jädraås Offroad kurs 2013 Skill Chalenge blev
Etta Lars Haglund pris 3 000kr presentcheck BMW
Tvåa Chris Wiltuis pris 1 500kr presentcheck BMW
Trea Calle Heimdahl MC SAFE väst + Buffar från Mcsafe

 

STORT GRATTIS TILL ALLA FÖR IMPONERANDE INSATS!

Stort tack till sponsorerna av priser BMW Motorrad, Mcsafe och Motorskolan som arrangerade hela tävlingen.
 

Utvärdering av evenemanget

Genom en webenkät så kunde vi snabbt utvärdera evenemanget

Börjar med sista frågan som var om någon ville komma tillbaks nästa år av 12 deltagare så svarade 11 ja. Det värmer och indikerar att vi gjorde ett evenemang som var uppskattat. Övriga synpunkter från deltagarna.

5 graders betygsskala användes 5 bäst

Boende/mat; boendet fick betyg 4 med en 3a för boende i 4 manna rum

Rutter; 4-5, några ville ha lite mer utmaningar lätt fixat med ett spår i grusgropen

GPS; 3-4, det var ingen kurs utan försökte få rutterna att fungera i deltagarnas gps:er Det lyckades inte så bra med alla olika typer av gps:er, programversioner och olika kartversioner Ha pratat med Mr GPS Mikael Resmark så nästa år blir det spårkartor och rutter!

Bild kåseri; 4-5 (3) inspirerande tyckte några  någon ville se mer kultur än vyer

 

Mina kvarstående intryck

  • FightingSpirit i grusgropen kanon att se hur alla kämpade med sina hojar för att klara de olika tävlingsmomenten

  • Laxen med en otroligt god kryddning och sås

  • Miljön vid och runt Jädraås Herrgården och Ann-Stina o Kaj vårt värdpar

Hojhälsningar

Anders Borgvall

 

Smolk i TANKEN

På BMW forumet har en debatt blossat upp ang hur man får eller inte får arrangera evenemang. Läser man klubbens stadgar och verksamhetsplan så anser jag att vi följer dem. Vill också vara tydlig med att vi har haft D7 ok på upplägget och att utan Motorskolan så hade vi INTE kunnat köra OffRoad kursen eller Skill Challenge inte heller beställt hotell eftersom det kan anses vara ett researrangemang. Vidare att Motorskolan har skött alla kontakter med ägare av grusgrop och markägare eftersom delar av rutter gick inom avspärrade områden. Vi hade ok på allt! Vidare så tog Motorskolan på sig att sköta alla bokning etc. Så för mig är det en icke debatt!

Istället så borde vi få beröm för att vi FÖLJT alla direktiv men istället får vi en konstig debatt!

Men det är väl som vanligt Jantelagar och avendsjuka som driver en del framåt i livet?

Fortsätter denna debatt på detta konstiga sätt så så får jag ta mig en funderar på om man skall vara kvar i BMW Klubben!
 

Annons

Bilder