Black Friday i Novembermörkret

Black Friday i Novembermörkret

När novembermörkret slöt sig runt Arlöv samlades BMW MC-klubbens medlemmar hos Probike för att träffas och höra Niklas Lindell som är försäljningschef vid BMW Motorrad Sverige prata om 2016 års nyheter. Och för att lära sig fixa en punka var de än är.

 

Klockan drar sig sakta mot fem på eftermiddagen och folk har börjat samlas i Probikes lokaler. Ett par av återförsäljarens medarbetare stökar i det lilla personalpentryt längst bak i lokalerna och snart kommer det fram bröd, ost, pastasallad med skruvar, tomater och sallad som vänts i olivolja och kycklingspett som samsas med varmrökt lax på bordet. Och två olika goda såser till. Snabbt blir det en liten kö för att få smaka på godsakerna.

Intill den plats som Niklas Lindell strax ska inta för sin presentation över BMW Motorrads nyheter för 2016 har redan övningarna för att laga punka på hojen tjuvstartat. Niklas har rest ner från Stockholm och berättar både säljande och uppskattat om nyheterna, men inleder med att 2016 inte är året med de stora lanseringarna. Det handlar i stället om mindre utveckling och förbättringar på F800 och på skotrarna C650. Skotrar är stort på vissa marknader i Europa men BMW har inte sålt så bra som de förväntat sig och det handlade om ljudet visade det sig när de frågade folk vad de tyckte. Folk gillade inte det riktigt, så nu hoppas BMW att försäljningen ska ta fart med nytt avgassystem med ett helt annat ljud. Niklas visade också en lite mer upphottad R NineT Scrambler som nu får ännu mera retroutseende, bland annat med en ny framgaffel av den gamla sorten. Han visade också nya G 310 R, en liten encylindrig hoj på 313 kubik som är byggd framför allt för den asiatiska marknaden, men som är helt igenom en BMW-hoj med dess kvalitet och utrustning, bland annat ABS II.

Bild 1. Niklas Lindell, försäljningschef BMW Motorrad Sverige

 

Niklas pratade också om resor han vill göra tillsammans med oss andra – till BMW Motorrads fabrik i Berlin där alla hojar föds, eller till BMW Offroad School i Säfsen, eller till den nya anläggningen för offroadutbildning i Lidköping.

Efter Niklas genomgång tog punkteringsreparationsövningarna ny fart. Och det krävs ett visst handlag för att använda BMW Motorrads reparationssats med ett bra resultat. Men den olycklige med punktering har tre försök på sig att få det rätt då det ingår tre reparationsgummin i reparationssatsen. Reparationen består av tre moment – att öppna upp punkteringshålet tillräckligt genom att rugga det med det medföljande verktyget, att få dit reparationsgummit så att det stannar kvar i det uppruggade hålet och att fylla däcket igen med de medföljande patronerna. Varje moment kräver sitt bestämda och fasta handlag där mottot är att arbeta utan att tveka.

Knut Natt och Dag

BMW-MC Klubben, D15

 

 

Bild 2. Det krävs ganska kraftigt och slitigt arbete med att rugga upp hålet för att få det stort nog . Jon Jonung visar att han har handlaget!

 

 

Bild 3. Kombinationsverktyget som används till de olika momenten

 

 

Bild 4. Reparationsgummit fästs noga på verktyget och stryks med vulklösning innan det förs in i hålet i däcket som också applicerats med vulklösning

 

 

Bild 5. Så här ser det ut när lagningen är på plats

 

 

Bild 6. Nu ska däcket fyllas med de medföljande kolsyrepatronerna. Det är viktigt att dra åt den snabbt och bestämt för att inte kolsyran ska förloras.