Stenkul på hjul i Dalby Stenbrott

Stenkul på hjul i Dalby Stenbrott

Det är inte mer än någon enstaka plusgrad klockan sex på morgonen i Helsingborg denna näst sista lördag i april. RT-motorcykelns gps är inställd på Dalby Stenbrott och på att ta sig dit på slingrande vägar som ofta också är små vägar. Destinationen är platsen för BMW MC-klubbens årliga avrostning i Skåne och en ganska kall färd tar sin början i ett starkt apelsinfärgat motljus som blev mer och mer vitt under färden på en och en halv timme.

Planeringen av Kul på Hjul har pågått sedan jul, redan i det kalla vintermörkret började planerna för avrostningen 2016 ta form. Aktiviteter lades in och funktionärer kontaktades. Nu är det dags och vid halvåttatiden sattes banderollerna med BMW MC-klubbens logotype upp vid infarten till stenbrottet ute på väg 11 mellan Dalby och Veberöd. Inne på stenbrottsområdet restes tältet där incheckningen sker av de sextiofem deltagarna.

Motorcyklarna börjar rulla in och samlas framför Lilis Restaurang. Platsen är den årliga mötesplatsen och restaurangen och platsen framför den är navet kring dagens olika aktiviteter. Många av deltagarna är medlemmar i klubben men närmare hälften av dem är det inte och många av dem kör andra motorcyklar än BMW. På planen framför restaurangen syns också Honda Transalp, Honda Africa Twin, Harley-Davidson, en glänsande röd fet Honda F6C customhoj, Yamahamotorcyklar av olika snitt, Triumph Tiger och en svart Ducati gjord för grussprut.
- Jag gick in på hemsidan hos SMC och fick en lista på olika motorcykelklubbar i Skåne och bjöd in dem till dagens aktiviteter, säger Staffan Tiliander som är en av eldsjälarna bakom årets upplaga av Kul på Hjul.

Staffan Tiliander är en av eldsjälarna som sett till att Kul på hjul kunde bli av.

 

Sven Larsson kom med sin Harley-Davidson Night Rod, som är den svarta versionen av Harleys V-Rod. En stor motorcykel med lång hjulbas men inte desto mindre körde Sven ett klockrent varv bland konerna vid balansbanan. Han sprätte också grus bland stenbrottets grushögar.

 

Vi är i ett stenbrott men aktiviteterna är inte bara för grushojar och grussprättande knuttar. Här finns asfaltsbanor för balansövningar, bromsövningar och krypkörningsövningar. Och här finns grusbanor för samma typ av övningar – balans, bromsning och krypkörning. Det är bra för alla att behärska asfalt så bra som möjligt och för dem som kör mest asfalt med sina touringjärn, sporthojar eller Gelände/Straße-hojar är det viktigt att också prova olika situationer på grus. Rätt vad det är ligger en grusväg eller ett vägarbete framför motorcykeln. Att ha testat och övat under kontrollerade förhållanden med duktiga instruktörer är viktigt för att bli ännu bättre motorcyklister.  

En av de verkliga delikatesserna under dagen och en övning som ger riktigt matnyttig kunskap att använda i både kris och till vardags är att vända i backe. Tekniken är att stänga av motor och tändning, ha ettans växel i, lägga fullt styrutslag, luta cykeln in mot backen och kontrollerat rulla bakåt genom att försiktigt släppa på kopplingen. Bromsen ska inte röras alls. Om framhjulet behöver komma nedåt mera efter att vändmanövern är gjord kan styret behöva vridas fram och tillbaka. Framhjulet kommer då att kasa nedåt. Sedan är det bara att starta och köra nedåt igen.
- Det är en bra övning av en teknik som är väldigt användbar, säger Ann Linnér som passar på att öva med sin F650GS Dakar.
Hon tycker att det här tillfället till avrostning är jättebra, att få träna lite innan säsongen drar igång på allvar. Hon tycker också att det är bra att avrostningen är öppen för alla.

 

Ann Linnér var en av de många som ville få instruktioner om hur vändning i backe går till.
- Det är bra med en avrostning innan säsongen. Att få tillfälle att göra de olika moment som behöver avrostas som balans och bromsning på både asfalt och grus. Och att vända i backe, säger Ann Linnér som kom på sin Dakarhoj.
Hon får hjälp av instruktörerna Pelle Engberg och Dennis Lénárt.

 

För att en dag med avrostningsövningar ska fungera behövs funktionärer som har många olika uppgifter. Uppe på grusområdet fanns folk placerade vid varje station och innan grusövningarna satte igång fick deltagarna instruktioner av Mikael Hermansson och en demonstrationsrunda av krypkörning, balansövning och bromsövning av Stefan Cedergren.

 

Mikael Hermansson visar hur den rätta körställningen ska vara på de motorcyklar föraren kan stå på. Då blir balansen och manöverdugligheten som bäst. Sedan fick alla påminnas om att blicken ska vara långt framme.
- Du kommer dit du tittar och tittar du på stenen alldeles framför dig kommer du dit, sade han. Och ser du plötsligt något du vill väja för är det ändå för sent och du hinner inte svänga undan, lägger han till.

 

Stefan Cedergren drar på när han precis har lämnat krypkörningsmomentet och ska starta balansmomentet.

 

Balansövningar görs också på asfalt där motorcyklisterna ska ta sig igenom två olika konbanor.
- Folk kämpar på jättebra, säger Lena ”Smulan” Carlsson som hjälper folk med utvärderingar av deras prestationer och tips på hur de kan förbättras. Även på asfaltsbanorna finns det folk på alla stationer som kan instruera och ge feedback.

Balansövningarna görs med touringjärn, grushojar, plastraketer och kromslädar. Just kromsläde är dock inte riktigt en överensstämmande beskrivning av den nattsvarta Harley som kördes av Stefan Larsson. Han visar att det går att ta sig runt konbanan på ett bra sätt också med en sådan hoj.
- Övningarna är lättare att klara för dem som kör grus då de har en cykel som gör det lite lättare att ta sig runt banan. Gruscyklarna har bättre svängmöjligheter på den trånga banan, säger Lena.

 

Lena ”Smulan” Carlsson ger feedback till Olof Aldin som just har kört genom den ena balansövningsbanan på sin 1200GS.

 

Bromsövningarna var också populära, och de gjordes även på asfalt. Här gäller det att hålla en hastighet av 50 kilometer i timmen fram till konerna och sedan bromsa så effektivt som möjligt. Den som vill får gärna göra övningen i 70 kilometer i timmen. På plats vid bromsstationen finns Thomas Granbom som ger förarna feedback och tips.

 

Detta är en bra övning att göra och många bromsar inte tillräckligt, säger Thomas Granbom.

 

Johanna Lahtinen höll hastigheten ända fram till konerna där bromsning skulle ske och bromsade sedan mycket effektivt. Helt felfritt, med andra ord! Det är inte så konstigt, hon har detta i färskt minne då hon tog sitt körkort för bara fem dagar sedan.
- Det var jättelätt att ta mitt mc-kort. Jag hade körkort för lätt motorcykel redan innan, säger hon.

 

Förutom alla praktiska övningar på både grus och asfalt fick deltagarna sig också teori till livs av en livs levande körskollärare från Erikssons Trafikskola, Conny Nord. Vid teoripasset demonstrerade Martin Larsson och Christian Bramsner hur bromssträckor skiljer sig vid olika hastigheter. De två kommer att köra genom europas alla länder 2020, du kan följa deras förberedelser och resa på deras webbplats mccm.se

Vid varje avrostning brukar det alltid komma en raritet av något slag. Det är så detta år också och rariteten är en R80GS Basic som endast gått 600 mil. Nuvarande ägaren Sören Ahlgren köpte den 1999 när den gått 200 mil så det finns verkligen bakgrundsuppgifter på denna hoj. Det är en retroversion av modellen R80GS som tillverkades mellan 1980 och 1987 (källa: Wikipedia). 1997 bestämde sig BMW för att nytillverka 1500 stycken med alla de delar som fanns kvar i lagren. Denna nyproducerade retroversion fick tillägget Basic.
- Idag får du betala mellan 10000 och 15000 Euro för en sådan cykel i Tyskland, berättar Sören Ahlgren.

 

Sören Ahlgren vid sin raritet, en BMW R80GS Basic. En retroversion av BMW R80GS 1980-1987 som byggdes av BMW Motorrad 1997 på överblivna delar i endast 1500 exemplar. 

 

Det kom 65 deltagare till avrostningen, 38 procent av dessa var kvinnor vilket är väldigt roligt. Närmare hälften var inte medlemmar och det gjordes några medlemsvärvningar i samband med incheckningen. Så klubben fick också lite tillväxt vid denna aktivitet.

 

Text och bild:
Knut Natt och Dag
D15