R1150RT - Kända problem?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1150RT - Kända problem?

Inläggav TouchMan65 » 2011-06-26/08:41

Hej alla!

Efter en lång tids bortavaro på forumet, är jag tillbaks. Ny ägare till en ovannämnd hoj, årsmodell -01 - min första Boxer (enda??) i mitt liv. Har ju hört att de går snålt.

Sist hade jag STORA problem med ABS-enheten på min gamla K1200RS som jag fick fixa till för dyra pengar. Är det samma bromssystem på R-serien? Har sökt runt lite på forumet med allt var det innebär: Ryckig gång, Mimmimeter osv osv. ;) Men jäklar vilket bett i bromsarna.

Finns det några saker man bör och ska se upp till när det gäller denna modell?
Bromsarna - delintegral/EVO?
Några nyttiga länkar om modellen? Har kollat in
http://www.r1150r.net/
http://bmwsporttouring.com/
http://www.bmwst.com/Archive/r1150rt.htm

För att inte tala om service och underhållsmanualerna. :)
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Re: R1150RT - Kända problem?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-06-26/09:15

Välkommen tillbaka!
Kan inte särskilt mycket om R1150RT, men såvitt jag kan förstå är ABS-systemet i grunden samma som Du hade på K1200RS:en. För att inte skrämmas för mycket, så verkar inte R-maskinerna ha rykte om sig att dras med ABS-problem, så någon skillnad är det säkert - eller så är R-modellernas ägare mer benägna att sköta sina bromsvätskebyten.

Grattis hur som helst till en fin hoj, hoppas Du får många sköna mil och upplevelser på den!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R1150RT - Kända problem?

Inläggav Marie » 2011-06-26/12:48

Gunnar Elmgren skrev:eller så är R-modellernas ägare mer benägna att sköta sina bromsvätskebyten.



Det kan ju vara så att en R som inte servas (läs: får spjällen synkade) går som en påse nötter, medan en K kan skötas nästan hur illa som helst jättelänge innan det börjar hända saker....

Och så är nog R-ägarna i större utsträckning (eller har åtminstone varit) entusiaster.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: R1150RT - Kända problem?

Inläggav TouchMan65 » 2011-06-26/14:37

Gunnar Elmgren skrev:Välkommen tillbaka!
Kan inte särskilt mycket om R1150RT, men såvitt jag kan förstå är ABS-systemet i grunden samma som Du hade på K1200RS:en. För att inte skrämmas för mycket, så verkar inte R-maskinerna ha rykte om sig att dras med ABS-problem, så någon skillnad är det säkert - eller så är R-modellernas ägare mer benägna att sköta sina bromsvätskebyten.

Grattis hur som helst till en fin hoj, hoppas Du får många sköna mil och upplevelser på den!


Tack Gunnar. Hoppas din K12GT fann sin rätte ägare som tar väl hand om den. Nyss hemkommen från en skön 25-milarunda. Försökte hälsa på Gösser, men ingen verkade vara hemma där.

R115o har ju inte lika mycket kraft som K12 har. Men det är ju inte kraften som gör det. Körningen var............"annorlunda" med R1150 än K12. Känns som jag får vänja mig vid (O-) ljudet fråm Boxergången. Sålänge motorn inte ansträngdes gick det bra. Men gasade man på, kändes och hördes det rejält - i min mening. Om det var en angenäm upplevelse eller inte, har jag inte kommit fram till....än. Mem vi får se hur det blir och går framöver.

Tyckte mig känna en del blickar på mig, när jag kom farandes. Eller var det för "oljudets" skull? I vilket fall som helst, ska boxern ha ett visst övertag - om man ser till bränsleförbrukningen, vad jag hört. Ska bli intressant att följa.

@Marie: Kanske stämmer att det mest är "äldre" förmågor som håller hårt i R-serien, medan vi andra föredrar K-serien. Men betyder det att jag måste sålla mig till entusiasterna nu? :geek: Åas är service A och O, vilket fordon och maskin man än har.
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Re: R1150RT - Kända problem?

Inläggav Mimmi » 2011-06-26/18:20

Hej!

Beträffande bränsleförbrukningen R vs. K så kan jag bara konstatera att min K11LT, Wolfgang, går snålare, ca ½dl/mil, än vad min R1150GS, Gullan gjorde.
Påpekas bör att jag kör inte "mesigare" eller saktare med Wolfgang, tvärtom! :)

Om en -01 har helintegral med servo vet jag inte på rak arm, jag har en tanke i huvudet att det kom samtidigt med dubbeltändningen, men även jag kan ha fel emellanåt... ;) :)

Hursomhelst är det lätt att kontrollera vilket. Om Du inte märker det vid körning, så ställ maskinen på centralstödet, bromsa med handbromsen och försök vrida bakhjulet för hand. Är det delintegral och servo så märker Du direkt vilket bromssystem Du har på maskinen, eftersom bakhjulet då bromsas. Dessutom känns enligt min erfarenhet bromshandtaget "konstigt" på dessa maskiner, åtminstone med avstängd motor.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: R1150RT - Kända problem?

Inläggav TouchMan65 » 2011-06-27/17:39

Håller på att kontrollera bränsleförbrukningen på min R1150RT nu. Körde 25 mil igår och var nog lite här och var. Ändå kortade jag ner sträckan pga tidsbrist. Var ute från ca 10 till uppemot 17 igår i det sköna vädret.

Första intryck efter långkörningen: Tokkänsliga bromsar, som jag vet att det har ändrat på efteråt. Det är ju på gränsen till farligt effektiva - både fot och hand. Så jag gissar på att det är helintegral. Min förra ST1300 jag hade, var inte lika "bitsk" på fotbromsen - inte på handbromsen heller. Det känns som om de dubbla tändstiften kom runt -03--04 på dessa modeller....man ser ju det på den svarta plastbiten på sidan. De med dubbelstift har plastbiten till hälften över cylinderkåpan mot hela på den med vanlig stift. Om jag nu fattat det rätt, utefter det jag läst igår kväll.

Sedan är jag väl inte så förtjust i höjden med benen ner till marken. Vet att det sitter 2 vred man kan justera sadeln på. Men dessa är längst nere. Även kåpan vid skenbenet irriterar något då jag ska sätta ner foten och ta emot vikten när man stannat. Det blir för "hattigt" liksom. Vanesak? Ptja...gott om skydd finns det iaf. FÖR mycket, med tanke på det varma vädret. :lol:

Än har jag kört 33-34 mil sedan jag köpte den. Mer lär det bli så småningom, när det finns tid och väder för det. Över´+20 tycker jag inte det är kul att köra. :mrgreen:
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12

Re: R1150RT - Kända problem?

Inläggav TouchMan65 » 2011-07-03/10:52

Har en liten fråga: När jag gasar på, för att sedan släppa på gasen/växla ner, tycker jag motorn "baktänder" eller liknande. Precis som det finns ett överskott av bränsle. Normalt eller?

Tankade hojen i helgen. Med min körning drog den 0,47 l/mil. Känns väl helt ok, tycker jag.
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 1 gäst