Sida 1 av 1

R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2016-12-05/20:40
av gyver
Under årets EICMA-mässa i Milano visade BMW upp nyheterna för 2017, däribland några mindre förändringar och tillägg i den populära GS-familjen.

En teknisk nyhet för GS är lanseringen av ivägkörningsassistent, HSC - Hill Start Control, som hittills funnits som tillval på de tyngre varianterna R1200RT LC och K1600.

Funktionen som sådan innebär att hojens bromssystem autonomt håller bakbromsen ansatt och på sätt förhindrar ivägrullning vid lutande vägbana. Föraren kan i detta skede fokusera helt på gas-/kopplingskontroll vid ivägkörning varpå systemet följsamt släpper bromsen. Föraren väljer alltid själv om HSC ska aktiveras eller ej genom att vid stillastående göra en "puls" med handbromsen.

Visst löser en van MC-förare ivägkörning i motlut, men nog skulle det kunna vara en trevlig finess att ha i vissa fall? Synd att funktionen inte finns på tidigare årsmodeller än 2017 för GS, tänkte jag... eller?

Jag granskade BMWs reservdelskatalog och drog snabbt slutsatsen att R1200RT LC (som haft möjlighet till HSC sedan 2014) och R1200GS(A) LC delar samma bromssystem, vilket i sig inte är så förvånande. Steg två i analysen var att granska BMWs mjukvarupaket för bromssystemen i R1200GS LC respektive R1200RT LC. Slutsatsen här var ännu mer intressant - styrenheterna i båda dessa cyklar laddas med identisk mjukvara.

Rimligen betyder detta att mjukvaran i bromsstyrenheten på båda cyklarna är kapabel till att utföra HSC. Funktionen är däremot enbart aktiv på RT-modellen (och vissa GS fr.o.m. 2017). Kan detta måhända aktiveras även på en GS årsmodell < 2017? Forskningen fortsätter således på en GS LC byggd februari 2013...

Här är patienten uppkopplad med en ICOM A2 mot PC:
1 - R1200GS LC.jpg
R1200GS 2013/02


Analysen tyder på att HSC-funktionen inte är skyddad med en s.k. FSC-kod (en funktions- och chassinummerunik aktiveringskod) till skillnad från många andra "premiumfunktioner" i BMWs produkter, exempelvis farthållare, GSAP och ABS Pro. Med "rätt" verktyg i PC:n modifieras cykelns elektroniska utrustningslista:
5 - Halvvägs.JPG
R1200GS LC med modifierad VO
5 - Halvvägs.JPG (100.4 KiB) Visad 16852 gånger


Nu måste ABS-styrenheten tvingas att anpassa sig till de nya förhållandena. Dessa görs enklast och säkrast genom att programmera om den:
6 - Programmering.JPG
Programmering ABS efter ingrepp
6 - Programmering.JPG (105.52 KiB) Visad 16852 gånger


Efter programmering ombedes patienten att själv yttra sig om sina egenskaper:
7 - Utläsning ABS variantkodning efter.JPG
ABS variantkodning efter ingrepp
7 - Utläsning ABS variantkodning efter.JPG (80.99 KiB) Visad 16852 gånger


Detta verkar lovande... och med motorn igång och ett snabbt tryck på handbromsen aktiveras HSC - cykeln hålls med bakbromsen och i instrumentpanelen indikeras detta med en ny symbol.
8 - HSC.jpg
Slutresultat - R1200GS LC 2013 med HSC
8 - HSC.jpg (125.37 KiB) Visad 16852 gånger


Ovanstående har provats med samma goda resultat på både en R1200GS LC byggd 2013/02 och en R1200GSA LC byggd 2016/04. Slutsatsen är alltså att alla R1200GS LC har hårdvarumässig möjlighet till HSC - aktivering är enbart en fråga om korrekt modifiering av cykelns konfiguration. Gemene BMW-verkstad har däremot inte verktygen att göra dessa ingrepp.

//Gabriel

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2016-12-05/20:58
av MichaelWa
Tummen upp att komma på detta och att lyckas få till det hela!

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2016-12-05/21:19
av Håkan
Du imponerar, Gabriel. Snyggt gjort. ;)

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2016-12-05/21:30
av Olof Eriksson
Otroligt grymt reportage. Vi andra får nöta ned vår egna verkstad. Så dom ställer krav på BMW att öppna detta.

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2016-12-05/21:45
av gyver
Olof Eriksson skrev:Otroligt grymt reportage. Vi andra får nöta ned vår egna verkstad. Så dom ställer krav på BMW att öppna detta.

Tackar :)

Det bör kanske nämnas att en R1200RT LC-ägare utan HSC kan göra "eftermontering" till det facila priset av 2200kr.

Således är det kanske orimligt att tro att BMW skulle släppa det som goodwill till GS. Däremot är det väl inte orimligt att man går ut och erbjuder "eftermontering" till samma pris, men det är ju bara mina spekulationer.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2016-12-05/23:20
av Thomas Stadin
Guldstjärna! :)

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2016-12-06/15:23
av Jörgen Floalt MC
Nu ska jag tjata på Gerts Motor ;-)
Hillstarten har jag saknat några gånger när passageraren är med...

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2017-07-17/22:30
av Jörgen Floalt MC
Är det någon som har hört något från BMW om "eftermontering" av Hillstarten?

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2017-07-22/11:37
av Hasse Abrahamsson
Suveränt!

Finns inte på min 2017 GSA, vilka GS/A levereras med funktionen aktiverad?

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2017-07-22/11:44
av gyver
Hasse Abrahamsson skrev:Suveränt!

Finns inte på min 2017 GSA, vilka GS/A levereras med funktionen aktiverad?
Ingen hittills, uppenbarligen. Finns enbart på GS (och GS Rallye). Möjligen kommer det till GSA till modell 2018.

Själv borde jag köra en cykel där funktionen finns från fabrik och känna efter om prestandan är likvärdig med min "hemmaaktiverade" GSA...

Sent from my HTC 10 using Tapatalk

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-03-19/18:04
av mumkas
Roade mig med att surfa runt på realoem ikväll på min hoj och hittade detta:

77238536874 som passar:

K50 (R 1200 GS)   (10/2011 — 04/2018)
K51 (R 1200 GS Adventure)   (09/2012 — 04/2018)
K52 (R 1200 RT)   (01/2013 — 02/2018)
K53 (R 1200 R)   (11/2013 — 02/2018)
K54 (R 1200 RS)   (06/2014 — 02/2018)
K48 (K 1600 GT, K 1600 GTL)   (01/2010 — 02/2018)
K61 (K 1600 Bagger)   (01/2017 — 02/2018)

Ingen aning dock vad en uppgradering skulle kosta på en auktoriserad verkstad. Tänkte fråga i samband med service i sommar, men har inte alls saknat det på min R12R och kan fortsätta leva utan den. Men bra att veta att retrofit är möjligt för många hojar.

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-03-19/18:32
av Rogge
Tänk att all ny modern elektronisk utrusning är så fascinerande......ännu mer som kan krångla med dyra kostnader när hojen blir lite äldre. Jag kör mycket MC med så få finesser som möjligt och trivs otroligt bra med det, alla är vi olika.

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-03-19/18:58
av mumkas
Rogge skrev:Tänk att all ny modern elektronisk utrusning är så fascinerande......ännu mer som kan krångla med dyra kostnader när hojen blir lite äldre. Jag kör mycket MC med så få finesser som möjligt och trivs otroligt bra med det, alla är vi olika.


Har haft hojar helt utan finesser såsom HD FL1200 -48, Norton Atlas -68 och Commando -70. Kan inte påstå att moderna hojar krånglar mer än dem, snarare tvärtom under den tiden jag haft dem. Alla är vi olika som sagt.

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-03-19/20:09
av Bror Gårdelöf
Jag har kört två hyrhojar med denna finess - i Portugal och Spanien. Inte så dumt. Dock var jag tvungen att komma ihåg att ge lite extra gas vid ivägkörning. Gjorde jag inte det, blev resultatet ett förargligt tjuvstopp. Men sådant lär man sig.
Kompisen, som köpte en nästan ny RT 2016 (demohoj), har gjort samma erfarenhet.

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-03-19/20:51
av Roger Gross
Bror Gårdelöf skrev:Jag har kört två hyrhojar med denna finess - i Portugal och Spanien. Inte så dumt. Dock var jag tvungen att komma ihåg att ge lite extra gas vid ivägkörning. Gjorde jag inte det, blev resultatet ett förargligt tjuvstopp. Men sådant lär man sig.
Kompisen, som köpte en nästan ny RT 2016 (demohoj), har gjort samma erfarenhet.


Man "låser" bromsen genom att dra in bromshandtaget - när man kör iväg finns två möjligheter: Den ena som Bror beskriver, dvs att man gasar lite extra så att motorn "drar loss" bromsen. Den andra varianten är att man än en gång drar in bromshandtaget varvid HSC:n släpper mjukt och fint. Utan extra påfrestning på bl a kopplingen...
//Roger G

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-03-19/20:53
av Bror Gårdelöf
Ah! Den instruktionen fick vi aldrig av uthyrarna - och jag skall tipsa kompisen.

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-03-20/18:40
av Jörgen Floalt MC
Jag testade det när jag åkte på Andalusiens pärlor och skulle vilja ha det på min GS1200-16.
Är det någon mer än Gabriel som har ordnat det i efterhand?
Både Carlbarks och Gett MCs mekaniker kan inte fixa det..

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-03-20/19:25
av gyver
Haha!

Jag kanske får ha ett öppet hus i hill-startens tecken i garaget till våren :)

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-03-20/20:14
av BrooklynS
Åk på sommarträffen, ta 300 spänn för besväret och du kommer att åka hem som en rik man...


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-03-20/21:18
av Thomas Stadin
gyver skrev:Haha!

Jag kanske får ha ett öppet hus i hill-startens tecken i garaget till våren :)


En jättebra idé! :)

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-04-23/20:25
av Hasse Abrahamsson
Frågade på Beviks i Linköping när jag hade hojen (GSA -17) inne på service.
2200 kr skulle det kosta att aktivera HSC på min hoj. De behövde en kod som köptes från BMW.

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-04-24/17:04
av mumkas
Jag frågade nyligen hos en verkstad nära där jag bor, men kan banne mig inte hitta offerten. Tror det var närmare 3000 och då blev det no go för mig. Trevlig funktion men kan lätt leva utan den på min fjäderlätta R1200R ;) Å andra sidan har jag plöjt ner mycket mer än så för ett par skärmar i kolfiber från Ilmberger, som jag tyckte var helt onödiga för ett år sen.. Det här med hoj, sunt förnuft och utgifter går inte alltid helt hand i hand :D

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-10-08/10:30
av kazagger
Hej,
Kanske långsökt men undrar om det är detta som automatiskt aktiverats på min -13..?
Den har börjat låsa bakhjulet vid fotbromsning först och sedan även vid handbromsning. Den låser verkligen, inte så att bakbromsen går trögt på något vis eller att det skrapar. Gasar jag iväg släpper den nästan direkt. Värre med antispinn aktiverat än utan.
Första tanken är ju att oket trögar så jag ska ta isär och renovera det men kvarstår problemet... Mycket intressant läsning!
Någon annan med låsande bakbroms?
MVH
Fredrik
R1200GS LC 2013, c:a 4000mil

Re: R1200GS(A) LC - Hill Start Control åt folket!

InläggPostat: 2018-10-08/12:01
av Fredric Fredricson
mumkas skrev:Det här med hoj, sunt förnuft och utgifter går inte alltid helt hand i hand :D

Amen. :lol:

/Fredric