Under årets EICMA-mässa i Milano visade BMW upp nyheterna för 2017, däribland några mindre förändringar och tillägg i den populära GS-familjen.
En teknisk nyhet för GS är lanseringen av ivägkörningsassistent, HSC - Hill Start Control, som hittills funnits som tillval på de tyngre varianterna R1200RT LC och K1600.
Funktionen som sådan innebär att hojens bromssystem autonomt håller bakbromsen ansatt och på sätt förhindrar ivägrullning vid lutande vägbana. Föraren kan i detta skede fokusera helt på gas-/kopplingskontroll vid ivägkörning varpå systemet följsamt släpper bromsen. Föraren väljer alltid själv om HSC ska aktiveras eller ej genom att vid stillastående göra en "puls" med handbromsen.
Visst löser en van MC-förare ivägkörning i motlut, men nog skulle det kunna vara en trevlig finess att ha i vissa fall? Synd att funktionen inte finns på tidigare årsmodeller än 2017 för GS, tänkte jag... eller?
Jag granskade BMWs reservdelskatalog och drog snabbt slutsatsen att R1200RT LC (som haft möjlighet till HSC sedan 2014) och R1200GS(A) LC delar samma bromssystem, vilket i sig inte är så förvånande. Steg två i analysen var att granska BMWs mjukvarupaket för bromssystemen i R1200GS LC respektive R1200RT LC. Slutsatsen här var ännu mer intressant - styrenheterna i båda dessa cyklar laddas med identisk mjukvara.
Rimligen betyder detta att mjukvaran i bromsstyrenheten på båda cyklarna är kapabel till att utföra HSC. Funktionen är däremot enbart aktiv på RT-modellen (och vissa GS fr.o.m. 2017). Kan detta måhända aktiveras även på en GS årsmodell < 2017? Forskningen fortsätter således på en GS LC byggd februari 2013...
Här är patienten uppkopplad med en ICOM A2 mot PC:
- R1200GS 2013/02
Analysen tyder på att HSC-funktionen inte är skyddad med en s.k. FSC-kod (en funktions- och chassinummerunik aktiveringskod) till skillnad från många andra "premiumfunktioner" i BMWs produkter, exempelvis farthållare, GSAP och ABS Pro. Med "rätt" verktyg i PC:n modifieras cykelns elektroniska utrustningslista:
- R1200GS LC med modifierad VO
- 5 - Halvvägs.JPG (100.4 KiB) Visad 20141 gånger
Nu måste ABS-styrenheten tvingas att anpassa sig till de nya förhållandena. Dessa görs enklast och säkrast genom att programmera om den:
- Programmering ABS efter ingrepp
- 6 - Programmering.JPG (105.52 KiB) Visad 20141 gånger
Efter programmering ombedes patienten att själv yttra sig om sina egenskaper:
- ABS variantkodning efter ingrepp
- 7 - Utläsning ABS variantkodning efter.JPG (80.99 KiB) Visad 20141 gånger
Detta verkar lovande... och med motorn igång och ett snabbt tryck på handbromsen aktiveras HSC - cykeln hålls med bakbromsen och i instrumentpanelen indikeras detta med en ny symbol.
- Slutresultat - R1200GS LC 2013 med HSC
- 8 - HSC.jpg (125.37 KiB) Visad 20141 gånger
Ovanstående har provats med samma goda resultat på både en R1200GS LC byggd 2013/02 och en R1200GSA LC byggd 2016/04. Slutsatsen är alltså att alla R1200GS LC har hårdvarumässig möjlighet till HSC - aktivering är enbart en fråga om korrekt modifiering av cykelns konfiguration. Gemene BMW-verkstad har däremot inte verktygen att göra dessa ingrepp.
//Gabriel