Jag var på Biltema och jagade batteri till min Dakar -04 i helgen för det verkar som jag inte längre kan lita på det gamla misshandlade originalbatteriet.
Det verkar som det finns två alternativ
80-820 som passar i batteifacket men då måste man dra om kablarna
80-825 som passar kablarna men då måste man bygga om batterifacket.80-820 har samma storlek (134 x 80 x 161) och kapacitet (12 Ah) som originalbatteriet men polerna ligger fel för en 650GS. Man måste sträcka kablarna eller fixa någon form av skarv för minuskabeln
80-822 ska enligt databladet ha samma storlek och kapacitet som original och dessutom samma pol-placering men det fanns inte inne i Uppsala, de hade inte ens en lapp på hyllan för det.
80-825 har polerna rätt och högre kapacitet (14 Ah) men är tjockare och högre än original (134 x 89 x 170/172). Detta batteri fanns i två varianter som skilde ca 2 mm i höjd. Den lägre hade blypoler med fästhål på toppen, den högre hade tunnare "plåtpoler" med fästhål även på kanten.
80-824 är samma som som 80-825 men med polerna åt andra hållet. Det fanns bara i den lägre varianten.
Vikten skiljer inte mycket mellan de olika storlekarna.
Storleken på 80-825 (och 80-824) är sådan så att på en Dakar -04
måste man bygga om batterihållaren. Höjden fungerar men inte tjockleken. Skulle man tvinga dit det med våld så kanske man kan få dit det men då kommer man att böja bort den kombinerade batterihyllan och luftburkshållaren från luftburken och då tror jag att något går sönder för eller senare.
Då det inte fanns någon 80-822 tog jag det större 80-825 för lite extra Ah är aldrig fel. Jag vet inte om jag gjorde rätt val. Det var krångligare än jag trodde att få till en större batterihållare, mest för att luftburken med luftfilter är en bänglig konstruktion. Det hade nog varit mycket enklare att sträcka/skarva minuskabeln.
Jag kommer att jobba vidare med bygget i kväll.
/Erik