I - Förord

Annons

Mimmi I

Jag skapar här en ny tråd, där jag fortlöpande kommer att beskriva och berätta om de arbeten och åtgärder som jag utför på Gullan nu i vinter.
I görligaste mån skall jag illustera med bilder. Dessutom tänker jag göra en ruta där jag ger lite tips om sådant som jag tycker kan vara värt att tänka på, inte enbart vad avser just det aktuella arbetet, utan även lite tips om verktyg och dess användning samt om diverse utrustning och "gamla verkstadsknep".

För många av Er är det inget nytt jag framför, men jag vet att det finns många nybörjare utan verkstadserfarenhet eller erfarenhet av mc överhuvudtaget som läser och deltar på vårt Forum. Min intention är därför att delge dessa lite av mina kunskaper och erfarenhet. Jag tycker helt enkelt det är synd att jag numera inte har någon/några att lära upp, så därför delar jag med mig här på Forum.

Min tanke är att i all anspråkslöshet beskriva och visa hur ett sådant här arbete går till. Därför ber jag ödmjukt Er "gamla rävar" att ha överseende med mig om jag ibland kanske förklarar sådant som för Er är gammalt och vant på ett sätt som Ni finner överpedagogiskt, lite beskäftigt och "skolmästaraktigt". Allt jag påpekar och tipsar om bygger på min långa erfarenhet och praktik och är sådant som jag själv lärt och funnit utmärkt. Andra kanske arbetar på ett annat sätt, men den metodik jag lär ut fungerar och har fungerat bra för mig samt på de arbetsställen jag verkat.

Vad är det då som skall utföras? Jo, för det första är det 4.000 milservicen samt årsservice jag skall göra.

Men jag nöjer mig naturligtvis inte med detta, jag tror de flesta av Er börjar känna Mimmi lite grann vid det här laget

Jag ämnar således "titta över" och "se till" i princip allt, exempelvis skall jag demontera bromsoken och motionera kolvarna samt kontrollera tätningar och dammskydd. Dessutom skall jag göra en ordentlig upputsning på det mesta för att få "Mimmistandard" på allt. Detta inkluderar även ett utbyte av många trista skruvar mot rostfria dito. Nytt/nya signalhorn skall monteras, likaså skall jag montera relästyrning av ljuset. Förmodligen tillkommer det en massa saker under "resans gång", men då återkommer kjag om det.

Förhoppningsvis får jag kanske lite tillbehör till henne i julklapp, och då skall även de så småningom monteras. Det jag inte får men vill ha kommer jag att inköpa innan säsongen börjar, så att hon är i det skick som jag vill ha henne nästa år.

Men ännu finns inte så mycket att rapportera om. 
Jag har en del saker liggande som skall monteras och bytas, en del annat har jag i dag beställt hos Lennart Lagervall. Det som skall monteras är snabbkopplingar på bränsleledningarna. I samband med detta arbete byter jag dessutom ut de gamla slangarna. Avgassystemet skall demonteras för putsning och poléring, så de nödvändiga packningarna därför är också beställda.
Jag tycker om att ha de reservdelar hemma som jag vet att jag kommer att behöva, så att arbetet kan flyta friktionsfritt när jag sätter igång på allvar.

TIPS

En bra arbetsbelysning är oerhört viktigt. Om inte annat drabbas man inte av att något ser sjaskigare och sämre ut när man tar ut mc:n i solljuset på våren än det gjorde inomhus!

Håll rent och snyggt på arbetsplatsen. En självklarhet för många, men jag har sett allför många skräckexempel för att tro att alla gör det rent instinktivt.
Håll ordning på verktyg och demonterade delar, inget är så frustrerande som att inte hitta ett verktyg eller en del. Tänk även på att smutsiga kläder kan smeta ner och repa ömtåliga ytor. Var likaså uppmärksam på bälten, klockarmband, ringar och smycken. Ringar kan ställa till mycket elände ifråga om skador å lackerade delar.

Om Ni inte är säkra på hur en viss dels inbördes placering skall vara till en annan, märk upp delarna före demontering. Om ritsar eller körnslag inte är lämpligt med hänsyn till materialets beskaffenhet så använd färg. En utmärkt färg är ett lackstift till bil, om man inte vill märka permanent är Tippex förnämligt.

Fotografera och anteckna! 
Det fordrar många års praktik innan man kan riva isär en motor eller liknande utan att behöva märka upp mera än det nödvändigaste! 

För att citera ett anslag jag läste på en verkstad i början av min karriär:

  • Rena kläder
  • Rena verktyg
  • Ren arbetsplats
  • Ger REN FÖRTJÄNST 

Dagens bilder visar hur Gullan kommit in i verkstaden och upp på lyften.